Hanse 345
Hanse 345

Brochure aanvragen

  • Hanse 315 NEW    Hanse 345   
    Hanse 385    Hanse 415   
    Hanse 455    Hanse 505   
    Hanse 575    Hanse 588 NEW   
    Hanse 675   

Bootshow aanvragen


Nieuwsbrief

  • Hanse 315 NEW    Hanse 345   
    Hanse 385    Hanse 415   
    Hanse 455    Hanse 505   
    Hanse 575    Hanse 588 NEW   
    Hanse 675   
  • Algemene nieuwsbrief Algemene nieuwsbrief

Beschrijving

 

Toen de Hansegroup in 2012 de Hanse 345 introduceerde, was dit jacht zijn tijd ver vooruit. Het moderne interieur, het dubbele stuurwiel in de kuip, het grote badplatform, de keerfok en het single hand kunnen zeilen werden toen nog niet goed begrepen. Hoe had deze jonge werf de vooruitziende blik van het nieuwe zeilen? Het jacht was namelijk toen al te kenmerken als dagzeiler maar dan met comfort.

De combinatie van een ontwerp van Judel & Vrolijk, wat garant staat voor goede zeileigenschappen, en een interieur welke door de klant zelf kan worden samengesteld door de vele keuzes in indeling, houtsoorten, vloer, aanrecht, stoffering en rompkleuren, maakt dat je een Hanse als custom build mag aanmerken. Tevens zijn alle toegepaste materialen van gerespecteerde merken, te denken valt b.v. aan een Selden mast, Lewmar lieren, Lewmar dekbeslag en Elvström zeilen.

De bouwwijze van dit Duitse merk verschilt ook. Door gebruik van vinylester hars en een ingelammineerde webframe/ruggegraat is het jacht hoogwaardig, stijf en vormt deze constructie voor een geheel. Bovendien worden bij de meeste modellen de hoofdschotten ingelammineerd. De romp - dek verbinding is aan elkaar verbonden door epoxy pasta. De combinatie van dit U-profiel en de verlijming zorgt voor stijfheid over de lengte van het jacht. Daarnaast wordt ook de kiel aan de romp verlijmt met epoxy pasta en voorzien van meer dan ruim bemeten RVS bouten.

Zeileigenschappen staan bij het ontwerp van Hanse hoog in het vaandel. Gemakkelijk, eenvoudig, eenhandig snel zeilen is daarbij het devies. Hanse maakt gebruik van een zeilplan welke bestaat uit een deels doorgelat grootzeil en een zogeheten zelfkerende rolfok op rails. Het grootzeil kan op de conventionele wijze worden uitgevoerd. Door combinatie van het Selden MDS systeem, de maindrop en de lazyjacks verdwijnt het zeil gemakkelijk en eenvoudig in de tas. Bovendien biedt Hanse sinds kort ook als alternatief een rolgrootzeil aan. De standaard geleverde zelfkerende fok wordt gebruikt als als rolfok waarbij Hanse het advies geeft om bij weinig tot geen wind te kiezen voor een wegneembare rolgennaker op een eigen rolsysteem. Deze rolgennaker wordt op een reeds standaard af werf geleverde voorziening gevoerd. Het enorme voordeel van een wegneembare rolgenakker is dat deze in de haven kan worden gezet en je niet meer aan dek hoeft, je bedient deze gewoon veilig vanuit de kuip. Het gemak en plezier hiervan is gegarandeerd!

Doordat alle lijnen naar de stuurmanspositie worden geleid, inclusief de zogeheten German sheeting grootschoot (dubbele grootschoot welke aan beide kanten van de lieren te bedienen is) en door de zelfkerende rolfok waarbij er maar met 1 fokkeschoot gewerkt wordt, kan op beide achterste lieren een grootschoot en een fokkeschoot worden gevoerd zodat de stuurman/vrouw werkelijk de totale grip in zijn of haar eentje over een Hanse zeiljacht heeft. De kuip wordt daardoor ingedeeld in een ontspannen en een actieve omgeving.

Foto's Interieur

Foto's Exterieur

Technische eigenschappen

LOA     10.40
Hull length     9.99
LWL     9.55
Beam     3.50
Draft     1.87 or shallow 1.55
Displacement approx.     6200 kg
Ballast approx.     2.030 kg or shallow keel 2.200 kg
Engine     18 hp Volvo Penta
Fresh water approx.     230 L
Fuel tank approx.     160L
CE Certificate     A
Mast length above WL approx.     15.75
Total sail area approx.     55.00 m2
Rig     Selden
Design     Judel & Vrolijk Design
Interior     Hanse Yachts design

Video's

Youtube Bekijk video

Relevante documenten

PDF Specifications
PDF Sailplan
PDF Polar